Race 8 en 9 NK Supercup 600 Hockenheim – Racen tot het Kookpunt !

29 en 30 augustus werden de volgende races van de OW CUP georganiseerd op het circuit van Hockenheim. Na een pauze van 1,5 maand en een luie vakantie, was het wel weer even wat anders om op de motor te stappen. Gelukkig was het weer fantastisch met temperaturen van 30 graden op zaterdag met wel 35 graden op zondag. Dit keer was het hele Docshop-Racing team ook weer van de partij en de sfeer was zoals vanouds gezellig.

Zaterdagochtend eerst een vrije training om weer een beetje in mijn ritme te komen en de baan weer te leren kennen. In de middag volgde de 1e kwalificatie onder zeer warme omstandigheden. Helaas kon ik niet de tijden rijden die ik gewend was, integendeel, ik zat er 3 seconden boven. Had waarschijnlijk toch iets te maken met vakantie-lag?

De 2e kwalificatie werd zondagochtend verreden en het was al zinderend warm rond die tijd. Met een nieuwe achterband kon ik mijn tijd nog een seconde aanscherpen,  maar meer dan een 25e startpositie leverde dit niet op met een tijd van 1:38.9.

Om 14:15 de eerste race over 15 min. en 1 ronde. Ik was gebrand op een goed resultaat en probeerde last te remmen voor de 1e bocht en binnendoor te steken. Dat lukte redelijk en ook bij de eerste paar bochten daaropvolgend, lukte het om mensen voorbij te steken. Gedurende de race voelde ik me ondanks de hitte erg relaxed en kon ik verschillende inhaalacties uitvoeren. Het harde werken resulteerde uiteindelijk in een verdienstelijke 14e positie en een evenaring van mijn PR van 1:36.6.

De tweede race was de laatste race van de dag, om 17:25 uur. Voor de zekerheid maar een nieuwe achterband gemonteerd, want deze race was over 20 min. en 2 rondes. 5 minuten voor opening pitstraat bleek dat de motor van Coen Bouwmeester in de pitbox naast niet op tijd gereed was na zijn crash in race 1. Na snel overleg werd besloten 1 van onze motoren van Docshop-Racing ter beschikking te stellen. Rijnummer van Coen werd erop geplakt, de transponder omgehangen en andere wielen en banden gemonteerd. Op deze manier kon Coen toch nog trachten wat punten te scoren om zo aan de leiding te blijven in het kampioenschap.

Bij de Start wederom goed weg en kon een aantal maal iemand passeren. Ik kwam snel weer in mijn ritme en de rondetijden werden steeds sneller. Op een gegeven moment kon ik zelfs Coen Bouwmeester inhalen. Erg vreemd om hem op 1 van onze machines voor me te zien rijden 😯 . Hierna reed ik naar ene groepje van 3 man en 1 vrouw toe voor mij, totdat ik plots in een linkerbocht de grip aan de achterkant verloor. Heel vreemd, want ik had een nieuwe achterband. Helemaal vertrouwde ik het niet, dus ik besloot het iets rustiger aan te doen en in de eerstvolgende linkerbochten aan te voelen wat er mis was. Na het lange rechte stuk, volgde een hairpin en daarna de eerstvolgende linkerbcht. Tijdens het aanremmen voor de hairpin, zette Coen zijn motor er tussen. Zij aan zij accelereerden we uit de bocht totdat Coen zich oprichtte en handbewegingen naar mij maakte. Ik had al gauw in de gaten dat hij iets aan mijn motor had gezien wat niet klopte. Ik stak dan ook mijn hand omhoog, keek achter me (gelukkig geen verkeer) en zocht een plekje naast de baan. Toen ik stilstond keek ik links en rechts naar beneden langs mijn motor. Aan de linkerzijde goot het koelwater uit de overloopslang…pas toen keek ik naar mijn dashboard… 123 graden….niet best…. Gelukkig dat Coen mij waarschuwde, anders was ik de volgende bocht gecrashed… Geluk gehad ditmaal dus, wel een nieuw PR gezet van 1:36.3 in deze paar rondes en een les voor de volgende keer: De temperatuur goed in de gaten houden onder dergelijke omstandigheden. Nu is het uitzoeken wat er mis is gegaan met de motor, waarschijnlijk is het de koppakking. Eerstvolgende keer dat ik rij is in Cartagena in oktober, dus er is nog wat tijd en gelukkig hebben we in het team ook nog een sparebike.

Deze dag was niet alleen pech voor mij, ook ons teamlid Luc van Gerven (Van Gerven motoren, Bergeijk) had met de pechduivel te kampen. Hoewel hij in de trainingen voor de Sportcup 600 als eerste had getraind, viel hij uit door remproblemen in de 1e race. Na een oplossing te hebben gevonden voor zijn remprobleem, werd hij in zijn 2e race met meer dan 10 seconden voorsprong, 1e. Hulde !

Hieronder de foto’s en de video’s van mijn Race 1 en 2. Zet de kwaliteit op 720p HD voor de scherpste beelden)  🙂

Deel dit artikel op facebook via de knoppen onderaan !

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *