ONK Procup 600 – Oschersleben 16-17-08-2019

Oschersleben 16-17-08-2019

De jaarlijkse dubbele races op Oschersleben kijk ik altijd naar uit. Op deze baan komt het niet zo zeer aan op de pk’s, maar meer op stuurmanskunst. Bijzonder geschikt voor mijzelf en mijn motor dus. Voor dit weekend hadden we afgesproken dat ik een andere voorvelg met andere remschijven zou testen, om te zien of de vibraties die ik in het verleden voelde tijdens he rijden en aanremmen iets met de schijven te maken hadden.

Op vrijdag hadden we een vrije training en 2 kwalificaties. De vrije training heb ik laten schieten. Die was al om 8:15 uur en de baan was nog koud. Het is niet zo dat ik de baan niet kende (in mei hebben we nog 2 dagen getest), dus dit kon ik me veroorloven. Na de 2 kwalificaties stond ik er prima voor met een 5e plaats op de startgrid, dus dit beloofde wat voor de races.

Vrijdagmiddag was de eerste race en vanaf de 2e rij probeerde ik na de start bij de koplopers te blijven. Helaas moest ik voor de eerste bocht al een paar 1000cc motoren voor me dulden (de race was een gecombineerd veld met de klassen Procup 600 en Sportcup 1000). Het kostte een aantal ronden voordat ik de 1000cc rijders voorbij kon komen en toen waren de koplopers al ruim uit mijn zicht verdwenen. De rest van de race veel achterblijvers voorbij gegaan en uiteindelijk op P4 gefinished op 19 seconden afstand van de winnaar en op 18 seconden voorsprong op de rest van het veld. Zeker niet ontevreden en de vibraties waren ook weg! Dat wordt een nieuw setje raceschijven aanschaffen dus.

Op zaterdag was de weersituatie veranderd. Was het op vrijdag nog prima zonnig en warm weer, begon de zaterdag met regen en nattigheid, maar de temperatuur was nog wel prima. De warm-up rond 10 uur werd overgeslagen door mij, want de baan was kleddernat en de voorspellingen voor de middag waren droog. Rond 13:00 uur startte Race 2 en ik was nog slechter weg dan in race 1 de dag er voor. Weer een aantal 1000cc motoren voor me en ook een 600 van achter mij in het startveld. Het kostte weer een aantal ronden om deze voorbij te gaan en de top 3 was alweer verdwenen. Toch wilde ik het tempo niet laten zakken, want je kon nooit weten. Tot de laatste ronden hield ik het tempo erop en probeerde de achterblijvers zo snel mogelijk voorbij te steken….tot ik de laatste keer in de eerste bochencombinatie een achterblijver buitenom wilde inhalen….ik moets iets van mijn lijn af wilde corrigeren en weer naar binnen snijden en dat pikte mijn voorband niet meer….BAM…daar schoof ik het gras in…..DNF…rijder ok.

Dit is een seizoen met tegenslagen…de voorjaarstraining die ik door een stom ongelukje moest missen, de DNF door technische pech op Assen en nu weer een DNF. Toch blijven we positief! De vibraties zijn opgelost, ik kan nog steeds met de top 5 mee en die motor wordt ook wel weer gemaakt. Op naar nog 1 dagje Assen in september en dan in oktober…VAMOS…onze 3-daagse afsluiter onder de zon in Spanje.

Uitslag Race 1 naar klasse

Uitslag Race 2 naar klasse

Fotocredits: http://www.wegraceinfo.nl

1 Comment

  1. Anneke van Bunnik

    Goed verhaal Mark. Hoop dat je motor weer snel in orde is.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.